Een woning kopen of een woning verkopen is vaak een bijzondere gebeurtenis. Voordat dit zover is moet er een hoop gebeuren, met als hoogtepunt het zetten van de handtekening onder de akte van levering bij de notaris.
De aankoop van een huis begint voor u met het tekenen van de koopovereenkomst. De koopakte wordt meestal opgemaakt door de makelaar. Het kan zijn dat er geen makelaar bij de verkoop is betrokken. In dat geval kan de notaris de koopakte opmaken.
Met de akte van levering wordt u eigenaar van de woning op de datum van overdracht. Op basis van de eerder getekende koopakte wordt de leveringsakte opgemaakt. Eventuele onjuistheden worden nog doorgenomen en opgelost. Nadat het document is getekend, door u, maar ook door de koper of verkoper en de notaris, schrijft de notaris de akte van levering in het kadaster.
Hypotheekakte
In de meeste gevallen gaat iemand een hypotheek aan bij het kopen van een woning. De notaris gebruikt financiële stukken van de geldverstrekker voor het opstellen van deze akte. Hierin staat de overeenkomst tussen u en de hypotheekverstrekker. Vóór de overdracht neemt de notaris de hypotheekakte met u door. Na ondertekening door u, door de notaris én door de geldverstrekker, wordt deze akte ingeschreven in het kadaster. Dat u een woning bezit is nu openbaar geregistreerd.
Wie kiest de notaris bij de aankoop van een woning?
De koper mag de notaris kiezen. Dit is ook degene die de notariskosten moet betalen. Vandaar de term ‘kosten koper’.
Ons advies
Wij adviseren u graag over het kopen of verkopen van een (nieuwbouw) huis, appartement, het vestigen van een hypotheek en alles wat daar verder bij komt kijken.
Download hieronder de brochure die bij u past en lees u alvast in over de mogelijkheden.